Metoda Dobrego Startu – program autorstwa Marty Bogdanowicz, Małgorzaty Barańskiej i Ewy Jakackiej. Celem w/w programu jest nacisk na wszechstronny rozwój dziecka. Metoda dobrego startu to zbiór ćwiczeń, których głównym celem jest oddziaływanie na procesy instrumentalne: percepcyjne i motoryczne. MDS polega na wspomaganiu rozwoju psychomotorycznego, na kształtowaniu lateralizacji, świadomość schematu ciała i przestrzeni. Metoda dobrego startu w wieku przedszkolnym jest wstępem do nauki czytania i pisania.
Dziecięca Matematyka - Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej
Program wychowania przedszkolnego, polegający na wspomaganiu rozwoju umysłowego oraz na kształtowaniu czynności intelektualnych u dzieci. Edukacja matematyczna u dzieci w wieku przedszkolnym połączona jest, z intensywnym rozwojem myślenia, kształtowaniem umiejętności emocjonalnej oraz dostosowanymi do wieku dzieci ćwiczeń matematycznych. Program dziecięcej matematyki obejmuje kilkanaście obszarów tematycznych między innymi: kształtowanie orientacji przestrzennej, rytmy, kształtowanie umiejętności liczenia, dodawania i odejmowania. Matematyki w przedszkolu można uczyć dzieci poprzez zabawę, do której wplatane są różne elementy pojęć z tej dziedziny.
Entliczek pentliczek. Ku dziecku - Barbara Bilewicz-Kuźnia, Teresa Parczewska
Program wychowania przedszkolnego, którego głównym celem jest zachęcenia nauczycieli do pracy opartej na działaniu, indywidualizacji i zróżnicowaniu sposobów pracy we wszystkich obszarach: emocjonalnych, społecznych, poznawczych i fizycznych u dzieci. Nauczyciel wspierający rozwój dziecka, już nie kieruje jego rozwojem, lecz w nim uczestniczyć, a sam proces edukacyjny, który z założenia ma być skuteczny, nie skupia uwagi na zdolnościach intelektualnych, ale przede wszystkim na odkrywaniu i pobudzaniu ich do naturalnych uzdolnień i predyspozycji. Podstawa teoretyczna programu Entliczek pentliczek. Ku dziecku, jest koncepcja inteligencji wielorakich Howarda Gardnera. W świetle tej koncepcji każdy człowiek ma inny profil inteligencji, zatem zadaniem każdego nauczyciela jest odkrywanie i rozwijanie indywidualnych predyspozycji każdego dziecka. [3]
Dzieci uczą misie wierszy - Edyty Gruszczyk –Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej
Program wspomagający dzieci w skutecznej nauce wierszy na pamięć. Dzięki nauce wierszy wzbogaca się zakres słownictwa, kształtuje się eleganckie wypowiedzi. Dzieci poznają walory poezji i stają się wrażliwe na piękno utworów literackich. Im więcej wierszy dzieci opanują na pamięć, tym bardziej rozwiną pojemność swojej pamięci. W nauce wierszy, wykorzystuje się niezbędny rekwizyt – duże pluszowe misie, którym dzieci opowiadają wiersz, a następnie wcielają się w role nauczyciela i uczą swojego misia wiersza. W programie Dzieci uczą misie wierszy, nauka wierszy na charakter zabawy, dzięki temu w naturalny sposób kształtuje się u dzieci strategie uczenia się na pamięć poprzez powtarzanie. [4]
Pracujemy na podstawie brytyjskich podręczników między innymi :” Play Foundations”, Cookie and friends” oraz kart pracy I Love Boo
[1] www.nowaera.pl/component/produkt/produkt/115530/1442/wychowanie-przedszkolne/trzylatek/kolekcja-przedszkolaka/kolekcja-przedszkolaka.html
[2] www.nowaera.pl/produkt/produkt/34955/1321/wychowanie-przedszkolne/szkola-nas-wola-nowy-pakiet-do-zerowki/dla-dziecka/pakiet-szkola-nas-wola.html
[3] Entliczek pentliczek. Ku dziecku, Barbara Bilewicz- Kuźnia, Teresa Parczewska, wyd. Nowa Era 2010, s. 10
[4] Wspomaganie dzieci w rozwoju do skupiania uwagi i zapamiętywania, Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Ewa Zielińska, wyd, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2005, s.87,97